23 Mart 2014 Pazar

Feribot ve Arabalı Vapur İskelelerinde Güvenliğin Artırılması

Geçtiğimiz günlerde bir feribotun, yolcu aracının binişi sırasında kapağını kaldırmaksızın hareket etmesi nedeniyle, söz konusu araç içindeki biri çocuk dört kişiyle birlikte denize düştü, içlerinden iki insanımızı ne yazık ki kaybettik. 

Bu gemiler yıllardır aşağı yukarı bu ve benzeri yöntemle seferler yapıyorlar. Sürekli gel git yapan gemiler, iskeleye yanaştıktan sonra halatlarla bağlanmak yerine, araçların biniş ve inişleri boyunca, makine ve pervanelerini çalıştırmaya devam ederek iskele yapısına yaslanıyorlar. 

Geçtiğimiz yıllarda Yalova’da da bir aracın benzer şekilde denize düştüğünü okumuştuk basından. Onun dışında yıllardır başka bir kaza duymadık. Oran olarak sefer sayısına göre çok düşük de olsa bu şekilde kazalar yaşanması söz konusu. 

Bu riski sıfıra indirmek zor değil. Günümüzde elektronik sistemler çok ilerledi, yaygınlaştı, ucuzladı. Pek çok araç elektronik algılama ve yönetim sistemiyle hareket ediyor veya hareketi engelleniyor. Feribot ve arabalı vapur dediğimiz bu tip gemilerin yanaştığı, araç aldığı ve boşalttığı iskelelerde yayaların ve araçların denize düşmelerini engellemek için bu sistemler kolaylıkla kullanılabilirler. 

İlk akla gelen otopark kapılarında, gişelerde yaygınlıkla kullanılan açılır bariyer ve benzeri sistemlerdir. İskeleye yanaşık durumda gemi olmadığı durumlarda gerek yayaların gerekse araçların denize düşmesini engelleyecek önlem bu bariyerlerin gemi hareketleri ile veri akışı sağlanarak daha da güvenli bir düzen oluşturulabilir. Bariyer açık durumdayken geminin hareketini, iskeleden ayrılmasını engellemek olanaklıdır. Gemi iskeleye yanaşmadan bariyerlerin kapalı durması, geminin iskeleye yanaşarak kapağını indirmesi sonrasında bariyerin açılmasını sağlamak güvenliği artıracak bir önlem ve düzendir. 

Hiç yorum yok: