Geçtiğimiz günlerde bir feribotun, yolcu aracının binişi
sırasında kapağını kaldırmaksızın hareket etmesi nedeniyle, söz konusu araç
içindeki biri çocuk dört kişiyle birlikte denize düştü, içlerinden iki insanımızı
ne yazık ki kaybettik.
Bu gemiler yıllardır aşağı yukarı bu ve benzeri yöntemle
seferler yapıyorlar. Sürekli gel git yapan gemiler, iskeleye yanaştıktan sonra
halatlarla bağlanmak yerine, araçların biniş ve inişleri boyunca, makine ve
pervanelerini çalıştırmaya devam ederek iskele yapısına yaslanıyorlar.
Geçtiğimiz
yıllarda Yalova’da da bir aracın benzer şekilde denize düştüğünü okumuştuk
basından. Onun dışında yıllardır başka bir kaza duymadık. Oran olarak sefer
sayısına göre çok düşük de olsa bu şekilde kazalar yaşanması söz konusu.
Bu riski sıfıra indirmek zor değil. Günümüzde elektronik sistemler çok ilerledi,
yaygınlaştı, ucuzladı. Pek çok araç elektronik algılama ve yönetim sistemiyle
hareket ediyor veya hareketi engelleniyor. Feribot ve arabalı vapur dediğimiz bu
tip gemilerin yanaştığı, araç aldığı ve boşalttığı iskelelerde yayaların ve
araçların denize düşmelerini engellemek için bu sistemler kolaylıkla
kullanılabilirler.
İlk akla gelen otopark kapılarında, gişelerde yaygınlıkla
kullanılan açılır bariyer ve benzeri sistemlerdir. İskeleye yanaşık durumda
gemi olmadığı durumlarda gerek yayaların gerekse araçların denize düşmesini
engelleyecek önlem bu bariyerlerin gemi hareketleri ile veri akışı sağlanarak
daha da güvenli bir düzen oluşturulabilir. Bariyer açık durumdayken geminin
hareketini, iskeleden ayrılmasını engellemek olanaklıdır. Gemi iskeleye
yanaşmadan bariyerlerin kapalı durması, geminin iskeleye yanaşarak kapağını
indirmesi sonrasında bariyerin açılmasını sağlamak güvenliği artıracak bir
önlem ve düzendir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder